уторак, 7. фебруар 2012.

ПИСМО АНКЕ КНЕЖЕВИЋ

Прим. Др Алекса Мирановић – Леко

Црногорске јуначке пјесме  

( I )
Титоград
1974



ПИСМО АНКЕ КНЕЖЕВИЋ

Тешко ли је у грдној тамници
у Мучића кући мучилици —
авлије су, ко пусте планине,
опасале кулу од зидине
с ћелијама пуним страшна мрака
без иједног сунчанога зрака.
По ћелија чаме несретници
за слободу племенити борци,
сатире их мемла од камена
те од људи остала је сјена;
хљеб и воду ријетко им дају
па смрт страшну по реду чекају.
По зидина широке авлије
нанизане фашистичке змије,
најежени ко њини злочини
у кошуље црне обучени,
ко гаврани стоје изнад јама
у рукама с машинским пушкама;
на капији стража удвојена —
на бјекство је нада изгубљена.
Мора да су људи од челика
и моралом одлучних војника
те се боре за Југославију
и све људе одане Лењину!
Не чудиш се борби мушкараца,
тих Брђана и Црногораца,
јер је њина традиција стара
да туђина неће господара,
но се дивиш како Црногорке,
било жене а било дјевојке,
јуначки се држе у самици,
у Мучића кући мучилици.
Читај писмо лијепе дјевојке,
матуранта и младе скојевке,
што написа пред плотун пушака
двадестога вијека дивљака,
и са каквим моралом се бори
остајући понос Црној Гори!
Пише писмо Кнежевића Анка
Црногорка, дивна партизанка,
пише писмо Кнежевићу Саву,
старом оцу, ратнику и лаву.
Није писмо одговор младићу
о углави свадбе о пролећу,
јер ко може у ову прилику
да поклони мисли љубавнику.
Није писмо да паре требају,
да се нове књиге добављају;
јер што ће јој књиге и дипломе
у ужасу и паклу овоме!
Нит је писмо да оцу говори
да јој нису добри професори,
јер они су одличноме ђаку
ко замјена за оца и мајку —
било да је школа у питању
ил марксисти кад часове дају,
ко Полексић историју дивну
ил Томовић Будо о Лењину!
Није писмо за матурску шетњу
драгом земљом или по свијету,
да посматра љепоте планина
ил Приморја и морских дубина,
да опише мјеста и ријеке
и познате градове велике,
ко Дубровник у мјесецу јулу
или дивну Ајфелову кулу, —
нема шетњи кад се свијет топи
и кад Хитлер хара по Европи,
кад смрт куца на свакоја врата
ко час смртни овог страшног рата!
Пише Анка Кнежевићу Саву,
старом оцу, рањеноме лаву:
„Горе главу поносна јунака
у смрт иде твоја кћерка Анка,
омладинка и скојевка млада
из лијепе Подгорице града.
Знам да теби бјеше најмилије
да завршим школу и студије,
па да твоја кћерка јединица
граду родном буде докторица,
да помаже многе несретнике
лијечећи тешке болеснике,
ко што бјеше моја мајка мила
коју ј тешка бољка покосила
па остадох са три брата моја
тешка брига да будемо твоја. .
Но рат дође и тешке несреће
четрдесет прве у прољеће,
па те стара остависмо сама,
јер је дужност најсветија нама
да бранимо земљу од фашиста,
те на позив наших комуниста
полетјесмо ко птице са гране
с Црном Гором сви у партизане,
улетјесмо у огањ ужаса
кад се цио свијет заталаса!...
Но судбина моја, ил несрећа,
ил издајства у граду највећа,
учинише те ме ухватише,
у ћелију тамну затворише,
па фашисти подмукли крвници
мучише ме страшно у самици:
свезаше ми и ноге и руке
да откријем илегалне групе,
и скубу ми косу, плетенице,
да откријем борце и скојевце,
синџиром ми зубе поломише
немогуће од мене тражише:
да ја издам моју Црну Гору
и шпијунка да будем затвору,
да се манем сељака, радника,
и да живим попут издајника,
пендрецима туку по табана
а за дјела знана и незнана,
под нокте ми игле забадају
и већ не знам што ме све питају;
па ме свежу за тешку столицу,
пусте на ме воду капавицу,
у почетку лијепо ме хлади
ал што даље ко да очи вади;
смију ми се док ме тако муче,
по десет ме истог трена туче.. .
Ја се болно смијем са мислима:
„Овако су Павла Корчагина!". ..
Кад фашисти нису ме сломили
у логор су страшни ме бацили —
да умирем полако од глади,
нечистоће и ужасне смради,
ко хиљаде других логораша
из несрећног пуна јата наша.
А одатле, када год им треба,
узимају за стрелиште среда,
ко звијери у тор упадају
и ко јагњад одреда бирају,
па су данас мене изабрали
и у смртну ћелију послали.
Ово грабим, док побјени нисмо,
да посљедње напишем ти писмо.
Горе главу, искусни ратниче,
горе главу, мој премили оче!
Поноси се дјецом међу људе,
јер ће они о нама да суде
да смо пошли ко честити борци
и ко врсни многи Црногорци
да бранимо нашу земљу милу
и да силом ми ништимо силу.
Сад фашисти од страха пуцају,
јер дрхтећи смрт своју чекају;
јер фашисти што би убијали
кад побједи бише се надали,
позната је истина: у муци
најгори су под ранама вуци.
Побједа се примиче велика,
ко и наша наших Савезника,
Америке јаке и Енглеске
и велике Русије словенске,
па се надај кад рат овај прође
да син који жив ти дома дође,
јер не може зла судбина бити
да ћемо ти баш сви изгинути. . .
за Драга се плашим у трен ови
причали су другови његови:
у Краљеву Њемци су дивљали
и раднике многе стријељали,
ма се надам: ја ћу бити сама
из нашега дома стријељана
и жеља ми би била велика
да посљедља жртва сам крвника.
Живи с надом и бори се, старче,
а кад рат се сврши, мили оче,
кад слободне дочекате данке
сјетите се ваше миле Анке.
Ал немојте сузе проливати
и пред другим за мном туговати,
да се не би смијали злотвори
и крвници дивној Црној Гори.
Аманет ти остављам посљедњи:
кад се неком знаном дјете роди,
кад се роди у драгој слободи,
па ти пођеш да видиш дјечака —
реци: да је лијеп као Анка,
као Анка твоја кћерка мила
за слободу која се борила,
за слободу свих Југословена,
свег словенског рода и имена!". ..
Ужасна 'ноћ у Титограду (болница), 19. IV 1973.




 

Нема коментара:

Постави коментар